Samma år som Malmö utnämndes till årets cykelstad ökade antalet trafikanter som blev påkörda med 30%. Den som cyklat genom Malmö vet att många bilisterna struntar i att använda blinkers, högerregeln, hastighetsbegränsningar, trafikljus och så vidare. De fartkameror som sitter uppsatta lite varstans har uppmätt hastigheter på över 200 km/h på innerstadsgator.
Polisen är måttligt intresserade av problemen. En vän som nästan blev överkörd av en bilist som körde mot rött försökte polisanmäla saken. Två av varandra oberoende poliser avrådde från detta. Det skulle nämligen inte ”gå att bevisa”. Ironiskt nog lyssnade den ena polisen på radio där Malmöpolisen uppmanade allmänheten att samarbeta för att lösa den långa rad mord de inte klarade upp på egen hand. Uppenbarligen är det bara vissa fall där en medborgare försöker ta en annan av daga som är intressanta för polismakten.
Politikerna försöker sopa problemen under mattan. De har, enligt Sydsvenskan, under flera år ignorerat gatukontorets krav på ökad trafiksäkerhet samt tystat ner en kritisk rapport om trafiksituationen i Malmö. Som vanligt när det gäller hårda frågor som vapen, energi och bilism samarbetar S och M intimt.
Denna brist på respekt för andras liv kan tyckas märklig. Vid en närmare eftertanke klarnar dock bilden. Borgerlig ideologi handlar ju trots allt om att individer ska få bete sig som de vill på andras bekostnad. Moderaten Håkan Fäldt uttrycker detta väldigt träffande när Sydsvenska frågar varför han inte vill bygga farthinder, den lösning de flesta experter förespråkar.
– Den stora andel som sköter sig ska inte behöva köra på gupp 24 timmar om dygnet för att finns några idioter.
Frihet för borgerligheten är precis som alltid annars ingenting annat än rätten att slippa bry sig om andra. Att få tuffa fram i sina gated communitys på hjul om så de andra dör på kuppen.