Signaturen n.x. uppmärksammade mig på den tilltagande sportifieringen av fredagar. Det sker ofta med hjälp av den ideologiska konstruktionen ”fredagsmys”.
Jag vet inte hur det har gått till, men fredagar är numera nästan lika kodade som julafton. Begrunda exempelvis följande rader av komikergänget Måns Herngren, Felix Herngren, Hannes Holm och Hans Ingemansson ur en reklamfilm för Kronfågel:
På torsdag äts det ärtsoppa, på lördag är det fest
Men fredag är ändå den dagen som känns bäst
Ge mig då kyckling, det gillar jag mest
Kyckling på fredag, det enda jag vill ha
Kyckling på fredag, då mår man riktigt bra
Kyckling på fredag, vad var det jag sa?
Jag vill ha fredag idag!
Fredagar är big business. Förutom kyckling ska vi äta tacos, en viss sorts chips, plockgodis, hyrfilm, dricka lådvin och titta på lättsam frågesport där poänglösa kändisar låtsas sitta i tågvagnar på väg absolut ingenstans.
Barnen drabbas särskilt hårt. Inte nog med att fredagsmysets ideologiska spottloskor ofta är riktade mot dem. Vissa, som exempelvis Svenska Dagbladet, beskyller dessutom barnen för den här utvecklingen.
Fredagsmys är ett positivt laddat ord och vi har försökt bygga vår plattform på ett välkänt beteende, att familj och vänner träffas, säger marknadschefen Marcus Thollin på norskägda OLW. För barn ”gillar det rituella”. Och tacos ”är bra mat”.
Skitsamma. Det finns sex veckodagar till, kanske du tänker. Men då gäller det att passa på. Det spotifierade fredagen innebär nämligen överetablering och kapitalet söker nya veckodagar att exploatera. Det finns långgående planer på att förvandla alla dagar till fredagar:
Tanken är att visa att man med Kronfågel kan föra över fredagskänslan till vilken dag man vill.