São Paulo, en av världens största städer med drygt 11 miljoner invånare, förbjöd utomhusreklam för fem år sedan. Japp, du läste rätt. Inga billboards, neonskyltar eller ens reklam utanför affärer. En stor majoritet av befolkningen är nöjda med förbudet.
Det har de all anledning att vara. Förutom de estetiska och mentalhygieniska fördelarna är ju reklam en form av arbete. Ett arbete vi inte får betalt för, utan tvärtom, måste betala för att utföra.
Någon säljer vår uppmärksamhet till en annonsör för en summa pengar. När varorna i reklamen sålts får annonsören tillbaka sina pengar plus en liten vinst. Kostnaden för reklamen är alltid inbakad i det pris vi betalar när vi köper varan i reklamen.
Eftersom reklam i offentliga miljöer är ofta svår att undvika innebär det att vi först tvingas ta del av den och sedan tvingas betala för den.
Kanske förlorar staden São Paulo pengar på det här. Kanske inte. Skulle det vara så vore det enkelt och dessutom mer rättvist att bara höja skatten med motsvarande summa. Då är alla med och betalar efter förmåga och slipper dessutom jobba gratis och får en vackrare stad på köpet. Win-Win-Win…