En smartscreen är en teve med en kamera. Den identifierar tittaren och anpassar filmen. Ett användningsområde är garage vid gallerior och köpcenter. Kameran identifierar bilmodell och anpassar reklamen. Dyra bilar, exklusiva varor. Kombi, familjeprodukter. Rishög, lågprisvaruhus.
Givetvis går det att registrera nummerplåten också. Koppla den till en person. En bostad inom ett visst område. En årsinkomst om inte bilen redan givit en tydlig fingervisning om detta.
Nyligen har företag upptäckt att det går att skapa stora och precisa databaser med hjälp av all den information de smarta skärmarna samlar in. Därmed kan de göra reklamen ännu mer träffsäker.
Om det finns system som arbetar med biometrisk information vet jag inte. Man kan tänka sig skärmar kopplade till kameror som identifierar exempelvis ansiktsdrag, pupiller eller kläder och anpassar reklamen efter personen som identifieras.
Om det finns ett spotifierat system vet jag inte heller. Betala en slant och du slipper bli filmad, identifierad, placerad i målgrupp och utsatt för specialanpassad reklam.
Medan vi funderar ut ett vettigt användningsområde för den här tekniken kan det vara en bra idé att utrusta oss med sådana här.
Det här inlägget kom til efter tips från läsare. Keep it coming!