Att bemanningsbranschen inte förstår någonting om sociala medier är uppenbart för alla som följt deras kampanj ”Vi kallar oss”. Att de inte vill lära sig något framgår lika tydligt. De lägger ner kampanjen, som måste vara en av de största flopparna någonsin, i förtid.
Förbundsdirektör Henrik Bäckström avslutar med ännu ett missförstånd i en rad så lång att det börjar bli komiskt. På bästa guilt-by-association-manér försöker han framställa reaktionerna på kampanjen som en illvillig och sexistisk konspiration initierad av kommunister och syndikalister.
Han låtsas också som om den kritik som förts fram av journalister, ledarskribenter, kulturpersoner, representanter för fackföreningar och partier och framförallt anställda inom branschen skulle handla om att förolämpa just de som jobbar inom branschen.
Men ur ett större perspektiv har kampanjen givetvis varit lyckad. Vi har börjat diskutera bemanningsbranschen på allvar. Vi du ta del av vittnesmål från de som jobbar där kan jag rekommendera ett besök på den folkliga ocensurerade versionen av ”Vi kallar oss”.
Branschen har dessutom, högst ofrivilligt, visat sitt riktiga ansikte. En bransch som är bra för ägarna, cheferna och de med höga positioner. Som är bra för företag som vill smita undan ansvar. Som är betydligt sämre för dem som hyrs ut.
En bransch som i en förlängning är ett rejält nerköp för alla som knegar. En bransch som en gång för alla visat att den inte klarar av kritik.
Men Bäckström och hans kumpaner kan trots allt glädja sig åt att de fick en vinnare i sin hårt censurerade tävling. En viss Simon Kjellberg med förslaget ”konsult”. Vem Simon är och varför han ställt upp i tävlingen kan du läsa om här. Tro mig, du vill veta.