Det började troligen som ett grupptänk på en konferens. Bemanningsbranschen ville ha ett käckt namn på de personer de hyr ut åt företag som vill slippa det ansvar det innebär att ha anställda. Så de beslöt, sannolikt under influens av en ”expert” på ”sociala medier” och några groggar, att starta en kampanj.
Givetvis skulle de ha en facebooksida, ett twitterkonto, en interaktiv tävling och mysfarbrorn Mark Levengood som alibi. Dock utan att begripa de mest grundläggande förutsättningarna för den lek de gav sig in i.
Kampanjen var nämligen både toppstyrd och hårt censurerad. Vinnaren i den första tävlingen är vd på ett bemanningsföretag. De populäraste förslaget kom från arbetsgivarorganisationen Almegas presschef.
Förslag som var kritiska eller inte passade branschens smak censurerades som en sorts ofrivillig illustration över den situation som många av bemanningsföretagens anställda vittnar om, där kritiska medarbetare inte är välkomna tillbaka.
Klart att folk blev sura. Så det blev en motkampanj istället. I skrivande stund har den fler än fem gånger så många fans som branschens. Debatten går minst sagt varm och har spridit sig till annan media. Vittnesmålen haglar in. Fenomenet bemanning diskuteras för fullt. På rakt motsatt sätt än vad branschen avsett.
Helt misslyckat har dock inte bemanningsföretagens sociala medieexperiment varit. Om inte annat har de som sköter deras twitterkonto, med 22 followers, fått lära sig vad #EPICFAIL betyder.