Valskyldigheten tar bussen

Nästa år införs valskyldighet på busstrafiken i Skåne. Det blir fritt fram för privata profitörer att etablera sig. Detta kommer att leda till sämre och dyrare kollektivtrafik för många resenärer. Inte ens den högst ansvarige, regionråd Mats Persson (fp), tycker att avregleringen är en bra idé.

Idag finns det några få lönsamma busslinjer i Skåne. Eftersom Länstrafiken är samhällsnyttig – och verksamheten, inte vinsten, är målet – används överskottet från dessa linjer till att betala trafiken där det inte lönar sig.

Det är inte svårt att räkna ut vilka linjer profitörerna är sugna på. Och eftersom privata företag inte kunde bry sig mindre om samhällsnytta är det lika lätt att gissa vilka linjer de är fullkomligt ointresserade av.

Resultatet blir sämre och dyra på vissa linjer, krånglopol på andra. Försämringar för den stora majoriteten och pengar i fickorna hos ett fåtal profitörer. Som vanligt när det införs valskyldighet.