Priser för resor inom kollektivtrafiken är intressanta. På hur många sätt betalar vi egentligen?
(1) Via skattsedeln
Kollektivtrafiken finansieras till stor del med skattepengar. Andelen varierar från plats till plats, men räkna med 4/5 ungefär.
(2) När vi köper biljetter
I Stockholm kostar ett månadskort 690 kronor. Pendlar du mellan Stockholm och Uppsala kostar det upp till 1570. Mellan Malmö och Köpenhamn kostar det 1900. Ett tag kostade det sextio spänn att åka över Skanstullsbron, en resa på några hundra meter.
(3) När vi tar del av reklam
Att resenärerna tar del av reklam är givetvis en förutsättning för att kollektivtrafikföretagen ska kunna få in reklamintäkter. Vi utför en prestation som någon annan tjänar pengar på. Vi jobbar alltså varje gång vi reser. Man skulle kunna tro att vi ändå tjänar på det eftersom reklampengarna åtminstone i teorin skulle kunna göra resorna billigare, men…
(4) När vi konsumerar sådant som de görs reklam för
…när vi köper något som förekommer i reklamen betalar vi också för reklamen (och mer därtill, men det är en delvis annan historia). Så den eventuella prissänkningen som reklamintäkterna till kollektivtrafiken givit, betalar vi för någon annanstans
(5) I form av tid
Resor till och från arbete är obetalt övertid. Eller förlåt, betalt övertid. Som vi betalar för själva alltså .