När fenomenet Dubstep dök upp för några år sedan var jag inte särskilt imponerad. Det mesta lät som dålig drum and bass på stesolid. Jag gav det några månader innan genren oundvikligen skulle hamna på samma musikhistoriska sophög som 2-step, Speed Garage och en rad andra fyra månaders ärkebrittiska flugor .
Jag är glad att jag hade fel. Dubstep inte bara överlevde utan utvecklades till den perfekta kompromissen. Det finns något att hämta för alla. Gillar du Grime kan du lyssna på Caspa, gillar du drum and Bass gillar du garanterat Benga och är finstämd djup house din grej älskar du säkert redan Burial.
Om du precis som jag gillar afro-germanska rytmer från Berlin och Detroit är det bara att välja och vraka bland exempelvis 2562, Shackleton, T++, Appleblim, Martyn eller nya stjärnor som Sigha och Jus Wan.
Vad du än gillar för typ av modern dansmusik kommer du att hitta en motsvarighet inom dubstep. Herregud, det finns till och med något för ett illbientälskare.
Vill du ha en introduktion rekommenderar jag följande alster:
Burial – Untrue
Burial är 00-talets Massive Attack och Grooverider i samma person. Behöver jag säga något mer?
Soundboy’s Gravestone Gets Desecrated By Vandals
En samling med de bästa tolvorna från skivbolaget Skull Disco. De har så snygga omslag att de är värda att köpa separat även om du inte äger en riktig skivspelare. Skull Disco är allt jag nånsin önskat av popkultur. Djup bass, vansinniga effekter och politiska manifest.
Martyn – Great Lenghts
En skiva från i år av en holländare som bor i DC och uppenbarligen hittat den perfekta kombinationen mellan södra London och östra Berlin.